Wyszukiwanie
10 przykazań poszukiwacza
Jak pytać, aby nie błądzić
Podstawowe narzędzia

Gdzie szukać informacji?
Portale / Vortale
Słowniki / Encyklopedie
Subskrypcje

Podstawy komunikacji
Znaleźć znajomego
Grupy dyskusyjne
Komunikatory
Poczta elektroniczna (email)

Dodatki
Netykieta, czyli kultura w Sieci
Quiz
Linkowisko
Źródła

Autorzy:
Anna Lepich (s129593@math.uni.wroc.pl)

Agnieszka Sołtys (s129693@math.uni.wroc.pl)

Grzegorz Stanosek (s102550@math.uni.wroc.pl)

Karolina Tomaszewska (s129721@math.uni.wroc.pl)


Niniejszy WebQuest przeznaczony jest na lekcję Technologia Informacyjna w zakresie kształcenia podstawowego w liceum ogólnokształcącym, profilowanym i technikum.
Wrocław 2003.

WSTĘP
Witajcie. Jeżeli tu trafiliście to nie przypadek. Zdecydowaliście się podjąć wyzwanie i stać się sieciowymi detektywami. Otrzymać tytuł internetowego detektywa.
Jednak zanim będziecie gotowi musicie poznać parę "detektywistycznych chwytów", aby poradzić sobie w poszukiwaniu, zdobywaniu i ocenianiu prawdziwości informacji wyszukanych w Internecie.

ZADANIE
Aby otrzymać tytuł internetowego detektywa musicie wykazać się wiedzą o najlepszych detektywach, nie tylko tych internetowych.
Waszym zadaniem jest odnaleźć najlepszego obecnie detektywa na świecie oraz zaprezentować jego osobę na tle takich historycznych sław jak np. Sherlock Holmes czy Kojak. Potrzebne informacje odnajdziecie w Internecie.

Wynik poszukiwań należy opracować w formie prezentacji wykonanej w programie Microsoft Power Point.

Prezentacja ma zawierać m.in.:
  • drogę jaką pokonaliście, aby odnaleźć najlepszego detektywa,
  • opis sposobu wykorzystania użytych narzędzi,
  • materiały (również multimedialne) opisujące sławnych detektywów,
  • zestawienie porównawcze detektywów,
  • uzasadnienie swojego wyboru.

PROCES
Pracę z WebQuestem wykonać należy w parach - wszak tak pracowali najlepsi detektywi.
Nim rozpoczniecie poszukiwania zapoznajcie się z kilkoma poradami (dostępne w lewym menu). Przećwiczcie poznane umiejętności. Ćwiczenia wykonajcie samodzielnie.

Pamiętaj: zawsze korzystaj z dodatkowych odnośników umieszczonych przy poradach.

Jeżeli będziesz już gotów zapraszamy do rozwiązania Quiz'u. Quiz zawiera 13 pytań, na które powinno znaleźć się odpowiedź w Internecie, w czasie krótszym niż 60 minut. Quiz rozwiąż razem z partnerem. Będzie to doskonały sprawdzian przed prawdziwym zadaniem, które stoi przed Wami.

EWALUACJA
Wykonane zadanie zostanie ocenione zespołowo: jedna ocena określi jakość wykonania projektu. Jej kryteria są następujące:

Początkowe
(punkty: 1)
Rozwinięte
(punkty: 2)
Zaawansowane
(punkty: 3)
Wzorcowe
(punkty: 4)
Zawartość merytoryczna prezentacji.
(przedstawienie etapów pracy, różnorodność informacji, opis źródeł)

Liczbę uzyskanych punktów mnożymy razy 3.
Opis tylko jednego detektywa. Opis kilku detektywów i przedstawienie źródeł informacji. Pokaźny zbiór informacji dotyczących detektywów i dokładny opis etapów pracy. Bogaty zestaw prawdziwych informacji. Korzystanie z różnorodnych metod wyszukiwania informacji. Opisywane źródła wykorzystane do przygotowania prezentacji.
 
Sposób przedstawienia informacji.
(przejrzystaość i czytelność)

Liczbę uzyskanych punktów mnożymy razy 2.
Prezentacje chaotyczna, bez logicznej spójności. Zauważalny, pewien logiczny sposób prezentowania informacji. Prezentacja przygotowana w miarę poprawnie. Prezentacja przygotowana czytelnie. Zawarty w niej tekst napisany jest poprawnie, pełnymi zdaniami. Zawarte informacje są dobrze uporządkowane. Prezentacja zawiera elementy graficzne. Bardzo dobry, ciekawy i oryginalny sposób przygotowania prezentacji. Przedstawienie wyszukanych informacji w intereujący sposób. Różnorodnośc form.
 
Poprawność techniczna prezentacji wykonanej w Power Point.
Prezentacja składa się z kilku prostych slajdów. Podczas tworzenia prezentacji użyto elementów graficznych. Wykorzystano efekty animacji. Do stworzenia prezentacji użyto elementów graficznych, efektów animacji, różnorodnych obietków oraz wykorzystano zaawansowane możliwości programu. Prezentcja zawiera wszysto to co obok. Wykorzystano również obsługę multimediów i sieci WWW.
 

KONKLUZJA
Poszukiwanie informacji w Internecie, jakże często wykorzystywane, nie należy do najprostszych umiejętności. Dlatego też powstał ten WebQuest. Dzięki niemu wyszukanie jakiejkolwiek informacji nie będzie już dla Was problemem, i z pewnością zaowocuje poszerzaniem Waszej wiedzy.

Materiały zgromadzone na stronie mają pokazać Wam różnorodność możliwości jakie posiada Internet w zakresie poszukiwań informacji. Nie jest to kompendium wiedzy z tej tematyki, lecz punkt startowy na drodze zdobywania umiejętności internetowego detektywa.

Uwaga: Pamiętaj również o obiektywnej ocenie prawdziwości zdobytych informacji.

UWAGI
Prezentowany WebQuest powstał pod nadzorem dr Ewy Kołczyk podczas zajęć z Dydaktyki Informatyki 1 prowadzonych w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wszystkie wykorzystane źródła zostały opisane w dziale Dodatki/Źródła.